De terugcoach-methode

De Terugcoach-methode

In 12 lessen, stap voor stap kindgedrag vertalen en terugcoachen naar het systeem.

Kinderen spreken niet altijd in woorden, ze spreken in gedrag. In hun onrust, verdriet, boosheid of aanpassing ligt informatie verscholen. Informatie over het systeem waarin ze opgroeien. Over de ouder(s). Over wat gezien, gehoord en gevoeld wil worden.

In deze verdiepende opleiding leer je hoe je die signalen niet alleen herkent, maar ook systemisch terugcoacht naar de volwassene. Zodat het kind in verbinding kan blijven met eigen essentie.

“Anne Marie, kan ik een keer met je meelopen?” Dat is toch wel de meest gestelde vraag binnen mijn opleidingen. Veel studenten willen graag zien hoe ik werk, in echte sessies, met echte mensen. Gelukkig heb ik al een aantal sessies opgenomen, zowel met volwassenen als met kinderen. Die zitten in de opleidingen verwerkt. Superwaardevol, natuurlijk.

Maar ik merkte: er leeft bij veel studenten de behoefte om nog een stap dieper mee te kunnen kijken. Hoe richt ik mijn sessies stap voor stap in? Hoe werk ik met spiegelgedrag, met systeemdynamiek, met terugcoachen? Hoe geef ik woorden aan dat wat gezien, gehoord en erkend wil worden, bij het kind en bij de ouder?

Die vragen en behoeften hebben me geïnspireerd om een aanvullende opleiding te maken: “Van kindsignaal naar volwassen bewustzijn.” Een opleiding waarin je leert hoe je gedrag, klachten of signalen van kinderen terugcoacht naar het systeem. Naar de volwassene. Naar dat wat onderliggend om aandacht vraagt.

Zodat jij, als professional of als ouder, leert om echt te zien wat er speelt. Zonder oordeel. Met zachtheid. Met effect. Want als je op deze manier werkt, werk je snel, diep en transformerend.

Daarom werk ik ook veel met korte trajecten, het hoeft niet lang te duren om impact te maken. Dus … Kijk je mee? Loop je mee? Volg de 12 lessen in concrete en duidelijke stappen.

Je bent van harte welkom in de opleiding

Wat biedt deze opleiding

“Alles is informatie.”

Vanuit een holistische en systemische visie is dat de zin die steeds opnieuw terugkeert. Alles wat je ziet, hoort of tegenkomt in gedrag, in woorden, in lichaamstaal, in symptomen is informatie. Informatie die gezien, gehoord, erkend wil worden. Die een plek zoekt.

En dat vraagt om meer dan alleen luisteren.
Het vraagt waarnemen. Kijken vanuit een brede, open blik.

Holistisch werken betekent dat je waarneemt op meerdere lagen:

  • het energetisch niveau
  • het lichaam
  • het denken
  • het voelen

Systemisch werken betekent dat je kijkt naar het grotere geheel. Naar het gezin waar iemand uit komt. Naar de ouders van de ouders. Naar de achtergrond en de dynamieken die vaak onbewust zijn, maar wel doorwerken.

Je stelt jezelf telkens weer de vraag:
Wat laat dit kind zien dat eerder niet gezien is?
Wat wil er gehoord worden dat eerder genegeerd werd?
Wat of wie vraagt hier om erkenning?

Zo ga je steeds opnieuw op onderzoek.
Signalen zijn er altijd.
De kunst is om ze te herkennen, te begrijpen én te vertalen terug naar de ouder, het systeem, of het kind zelf.

Vanuit deze visie zie je klachten, symptomen of gedragingen als signalen van verstoring.
Boosheid, slaapproblemen, teruggetrokkenheid, overmatig gedrag of juist passiviteit, ze zijn niet het probleem zelf, maar een uiting van een dieper liggende verstoring.

Die verstoring vraagt om aandacht.
Er komt iets naar de oppervlakte dat erkend wil worden.
En daaronder, diep daaronder, ligt iets wat geheeld mag worden.
En dát is waar je mee werkt.

Hoe doe je dat?

In neem je stap voor stap mee:

  • in het begeleiden van ouder-kind processen
  • in het spiegelen van gedrag en het vertalen daarvan
  • in het systemisch en holistisch werken met casussen
  • In het innerlijk kind werk
  • In het aanreiken van tools aan de ouders
  • En je gaat groei erevaren middels reflectie.

De uitnodiging is om open waar te nemen wat zich aandient.
En laat je meenemen in deze reis langs ouders, kinderen en hun systemen.

Want juist jij, als coach of therapeut, bent degene die deze informatie mag vertalen en teruggeven. Niet als oordeel, maar als uitnodiging tot bewustzijn. Vanuit jouw aanwezigheid en helderheid kan er ruimte ontstaan voor ouders om hun plek in te nemen en voor kinderen om weer gewoon kind te mogen zijn.

Het lesprogramma

Les 1 – Holistische visie, het verbinden van lichaam, denken, voelen en energie

  • De kracht en meer waarde van een holistische benadering
  • De vier lagen van holistisch welzijn
  • Terug naar het lichaam
  • Dissociatie
  • Reflectie voor de coach of therapeut
  • Holistische coach vragen

Les 2 – Ouders en hun eigen spiegelproces

  • De ouder als sleutel
  • Gedrag als richtingaanwijzer
  • Transgenerationeel trauma; wanneer spiegels niet herkend worden

Les 3 – Wanneer jij als coach geraakt wordt

  • Professionaliteit in geraakt-zijn
  • Wat te doen wanneer jij als coach geraakt wordt
  • Generatie op generatie; groei door bewustwording
  • Casus – Patronen die zich herhalen

Les 4 – Hoe een patroon ontstaat

  • Het herhalen van destructieve patronen
  • Weerstand als ingang tot groei
  • Ziektepatronen en hun mogelijke emotionele betekenis
  • Ziektepatronen en hun mogelijke betekenis in systemisch en holistisch perspectief
  • Casus Edwin, de impact van het (mee) dragen van een ziekte systemisch bezien.
  • Reflectie voor de coach-therapeut
  • Praktische interventie: Tappen & affirmaties bij verdriet (longen)
  • Casus Edwin, deel 2 werken met systemische vloerankers
  • Reflectie voor de coach of therapeut

Les 5 – Casus Bram controle als spiegel

  • Mogelijke interventies
  • Aanvulling casus Bram; de blaas- en niermeridiaan
  • Toepassing bij Bram en zijn ouders
  • Reflectie voor de coach of therapeut
  • Toepassing bij Bram
  • Affirmaties die ondersteunen
  • Toepassing bij Bram
  • Toepassing bij Bram en zijn ouders
  • Reflectie voor de coach of therapeut

Les 6 – Werken met innerlijke kinderen; een systemische ingang

  • Het innerlijke kind herkennen
  • De rol van de volwassene activeren
  • Openstellen en dialoog
  • Integratie
  • Belangrijk om te beseffen
  • Conclusie

Les 7 – Het volwassen bewustzijn; de rol van de innerlijke waarnemer

  • Wat is het volwassen bewustzijn?
  • De innerlijke waarnemer activeren
  • Hoe begeleid je dit proces?
  • Het openen van compassie
  • Waarom dit zo waardevol is

Les 8 – Werken met weerstand in het innerlijke kind

  • Weerstand bij het innerlijke kind
  • Weerstand bij de volwassene
  • Angst voor overweldiging
  • Het vertrouwen van het innerlijke kind winnen
  • Kern

Les 9 – Een diep geworteld gemis aan vertrouwen

  • De innerlijke dialoog
  • Gestalt in oudercoaching – dynamiek en toepassing
  • Casus: moeder en dochter
  • Gestaltinterventie
  • Professionele duiding
  • Kan het echt zo snel helen?
  • Van pijn naar heling: primaire en secundaire emoties

Les 10 – Erkenning van behoeften en integratie van innerlijke kinderen

  • Integratie: het volwassen bewustzijn en het kind worden een
  • De laag onder de emoties
  • Omkering: van zorgen voor het kind naar ontvangen van het kind
  • Conclusie

Les 11 – Werken met innerlijke kinderen; een proces van heling en integratie

  • Herkennen van het innerlijke kind
  • Activeren van het volwassen bewustzijn
  • Openstellen en omgaan met weerstand
  • Het vertrouwen van het innerlijke kind winnen
  • De innerlijke dialoog
  • Erkenning van behoeften
  • Integratie: samensmelten tot één geheel
  • Vrijkomen van zielskwaliteiten
  • Conclusie

Les 12 – Loop stap voor stap mee in een sessie; van hulpvraag tot afronding

  • Een systemische sessie met Maaike van “druk” gedrag naar heling
  • De sessie afronden en ankeren wat het heeft gebracht.
  • Casus reflectie: Maaike en haar dochter, spiegelen vanuit systemisch perspectief
  • Eerste sessie: De ontmoeting
  • Vervolg: werken op de vloer
  • Herstel & ordening
  • Reflectie & systemische boodschap
  • Leerdoelen bij deze casus:
  • Reflectie voor de coach/therapeut

Les 13 Bonus

  • Systemisch & holistisch terug-coachen; de 8 do’s met verdieping
  • Afsluiting
  • Werkbladen
  • Reflectievragen voor de coach/therapeut
  • Helende innerlijk-kind meditatie
Wat leer ik in de opleiding?

In de opleiding ontwikkel je je tot een professional die kinderen én hun ouders kan begeleiden vanuit een holistische en systemische visie. Je leert om gedrag, klachten en emoties niet los te zien, maar altijd in samenhang met het grotere geheel: lichaam, geest, ziel en het familiesysteem.

Concreet leer je:

  • Kind als spiegel – hoe je gedrag en klachten van kinderen kunt lezen als signalen uit het systeem, en hoe je dit vertaalt naar bewustzijn bij ouders.
  • Systemisch werken – het herkennen van verstrikkingen in gezinnen en het begeleiden van ouders bij het doorbreken van patronen uit hun eigen gezin van herkomst.
  • Werken met innerlijke kinderen – hoe onverwerkte kindstukken van ouders doorwerken in het hier en nu, en hoe je dit veilig en helend begeleidt.
  • Holistische gezondheid – het verband tussen emoties, lichaam en energie; inclusief ziektepatronen en hun betekenis.
  • Energetisch werken – werken met meridianen, drukpunten, adem en affirmaties als ondersteunende methodieken voor kinderen én ouders.
  • Gestaltprincipes – het hier-en-nu werken met wat zich aandient, via taal, lichaam en beleving.
  • Praktische tools – zoals tafelopstellingen, vloerankers, innerlijk kind werk en helende visualisaties.

Daarnaast werk je ook aan jezelf:

  • Door je middels deze methode te verdiepen in je in je reflecties, reacties en patronen leer je hoe je als coach (nog) steviger, aanwezig en zonder oordeel kunt begeleiden.
  • Je versterkt een innerlijke houding van rust, empathie en liefdevolle confrontatie.
  • Je gaat jezelf als instrument in te zetten: jouw aanwezigheid is het belangrijkste gereedschap.
Leerdoelen

Na afronding van De Terugcoach-methode kun je:

  • Gedrag, klachten, ziekte en verstoringen van het kind analyseren en terugkoppelen naar de ouder(s).
  • Ouders coachen op eigen rol, verantwoordelijkheid en invloed binnen het gezin.
  • Systemische verbanden herkennen en bespreekbaar maken.
  • Oudercoachingstechnieken inzetten die aansluiten bij de holistische visie (mentaal, emotioneel, fysiek, energetisch en energetisch).
  • Gesprekken met ouders voeren vanuit compassie, zonder oordeel maar met duidelijke grenzen.
Voor wie is deze opleiding?

De Terugcoach-methode is er voor coaches, therapeuten en begeleiders die voelen dat gedrag van een kind méér is dan een losstaand probleem. Voor professionals die de signalen van een kind willen leren lezen als toegangspoort naar de diepere dynamieken binnen het gezin en het familiesysteem.

Deze opleiding past bij jou als je:

  • Affiniteit hebt met kinderen en of al werkt met kinderen en ouders, maar dieper wil kijken dan gedrag en symptoombestrijding;
  • geïnteresseerd bent in systemisch en holistisch werken;
  • wil leren hoe je onbewuste patronen en verstrikkingen zichtbaar en hanteerbaar maakt;
  • ouders wil begeleiden in bewustwording en heling, zodat de kinderen hun kind-zijn weer vrij en onbelast kunnen leven.
  • volwassenen wil begeleiden naar bewust maken van hun eigen innerlijke kindstukken, de onverwerkte ervaringen en emoties uit hun jeugd, en hen helpen deze te erkennen en te helen, zodat ze niet langer via hun kinderen doorwerken.
  • bereid bent om ook je eigen patronen onder de loep te nemen, want werken met systemen vraagt om zuiver waarnemen en een volwassen innerlijke houding.

Of je nu pedagogisch professional, kindercoach, therapeut, maatschappelijk werker of ouderbegeleider bent: deze opleiding verdiept je manier van kijken en werken. Je leert het kind echt als spiegel te zien en zo de sleutel te vinden naar heling en groei voor het kind, de ouders en het systeem eromheen.

Studieduur

De Terugcoach-methode volg je volledig online, in je eigen tempo en vanaf elke plek ter wereld. Je hoeft niet te wachten op een startdatum: je kunt direct beginnen zodra je je hebt aangemeld.

Je krijgt twee jaar lang toegang tot alle modules en materialen. Dat betekent dat je zelf bepaalt hoe je het traject doorloopt. Wil je een periode intensief studeren of juist even pauzeren, omdat je op vakantie gaat of andere prioriteiten hebt? Alles is mogelijk. Na een onderbreking pak je de draad eenvoudig weer op, zonder druk of stress.

Met 24/7 toegang heb je altijd de vrijheid om te leren op de momenten die voor jou het beste passen. Of dat nu vroeg in de ochtend is, tijdens een rustige avond of in het weekend. De opleiding beweegt met jou mee.

Studiebelasting

De Terugcoach-methode bestaat uit 12 lessen en een bonusles. Het programma is reflectief en ervaringsgericht: je werkt niet alleen met kennis, maar vooral met bewustwording, oefening en integratie. Dat vraagt tijd en ruimte om alles een plek te geven.

  • Totaal studiemateriaal: ruim 80 pagina’s verdeeld over 13 lessen (12 + 1 bonusles).
  • Gemiddelde studiebelasting per les: 4–5 uur
    • Lezen en bestuderen van de theorie: 1–2 uur
    • Reflectie- en praktijkopdrachten: 1–3 uur
    • Integratie en verwerking: 1–2 uur
  • Totale studiebelasting: 80 – 90 uur

Studieplanning
Afhankelijk van je eigen tempo kun je de opleiding in verschillende ritmes volgen:

  • Intensief: 1 les per 2 weken → ± 7 maanden
  • Gemiddeld: 1 les per maand → ± 13 maanden
  • Ruim: gespreid over 2 jaar (maximale toegangstijd), met ruimte voor pauzes, vakanties en verdieping.

De opleiding is een online thuisstudie, 24/7 toegankelijk. Je bepaalt dus zelf wanneer en waar je studeert en kunt altijd de draad weer oppakken.

Hoewel je twee jaar de tijd hebt om het diploma te behalen, ronden studenten de opleiding gemiddeld af in 9 maanden, met een studiebelasting van ongeveer 3–4 uur per week.

Kosten

Online opleiding € 425,-

Je ontvangt een certificaat na afronding van de opleiding.

Je ontvangt: 

  • Account leeromgeving
  • Certificaat, De Regenboog Academy
  • Twee jaar toegang tot digitaal leerplein
    • Digitaal werkboek

      Extra bonus:

      • Module Systemisch & holistisch terugcoachen – de 8 do’s met verdieping
      Praktisch

      Ontdek hoe je kind-signalen systemisch en holistisch kunt vertalen naar bewustwording en heling.

      Kenmerken

      • Online thuisstudie met een zeer flexibel concept
      • Je kunt direct starten met de opleiding

      Opleidingsniveau

      • HBO

      Docent

      • Anne Marie van Bilsen

      Inhoud opleiding

      • Online leerstof
      • Online lessen
      • Casuïstiek

      Bonusmodule (Les 13)

      • Systemisch & holistisch terug-coachen – de 8 do’s met verdieping
      • Afsluiting
      • Werkbladen
      • Reflectievragen voor de coach/therapeut
      • Helende innerlijk-kind meditatie

      Je ontvangt

      • Eigen account op het digitale leerplein
      • Twee jaar toegang tot het digitale leerplein

      Wat we van jou vragen

      • Bereidheid om vanuit nieuwe invalshoeken te leren
      • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces
      • Onderzoeken van eerder opgedane kennis en ervaring op effectiviteit
      • Hbo-werk- en denkniveau.

      De informatie wordt praktisch en praktijkgericht aangeboden, zodat je de lesstof gemakkelijk kunt opnemen en integreren.

      De Terugcoach-methode neemt je in 12 lessen en een bonusmodule mee in het vertalen van kindgedrag én innerlijke kindstukken van volwassenen naar de diepere laag van het systeem.

      Je gaat met de kracht van deze methode de signalen leren herkennen en duiden vanuit een systemisch perspectief. De methode is toepasbaar in het werken met kinderen en met volwassenen.

       

      Heb je een vraag?

      Anne Marie helpt je graag